/, EDUKACJA SENSORYCZNA, INSPIRACJE, METODA MONTESSORI, WIOSNA/Kolorowe tabliczki DIY – skrzynka nr 3 i skrzynka nr 4

Kolorowe tabliczki DIY – skrzynka nr 3 i skrzynka nr 4

kolorowe-tabliczki-diy-zestaw-3-zestaw-4

Jaki byłby świat bez kolorów? W odcieniach szarości? Kolory wpływają na nasze zmysły i samopoczucie. Są istotne w naszym życiu! Wiosną z niecierpliwością wyczekuję pierwszych, zielonych liści… A gdy już się pojawią, humor jest jakby lepszy :).

Jak do kolorów odwołuje się metodyka Montessori?

Kolorowe tabliczki to pomoc typowo Montessoriańska. Zostały uporządkowane w cztery oddzielne zestawy umieszczone w różnych pudełkach. Zostały stworzone zgodnie z zasadą stopniowania trudności.

Tabliczki są w 4 zestawach:

  • skrzynka nr 1 – 6 tabliczek w 3 kolorach (żółty, czerwony, niebieski) – TUTAJ moje DIY
  • skrzynka nr 2 – 22 tabliczki w 11 kolorach – inspirując się tą skrzynką stworzyłam zestaw drewnianych puzzli – dostępny TUTAJ
  • skrzynka nr 3 – 63 tabliczki w dziewięciu kolorach (czerwony, niebieski, żółty, fioletowy, zielony, pomarańczowy, różowy, brązowy, szary), w siedmiu odcieniach: od jasnego do ciemnego – to właśnie ten zestaw w połączeniu z  skrzynką 4, chciałam dzisiaj pokazać 🙂
  • skrzynka 4 – 64 tabliczki w ośmiu kolorach (czerwony, niebieski, żółty, fioletowy, zielony, różowy, brązowy, szary), czterech odcieniach (ale w dwóch egzemplarzach)

Praca z kolorowymi tabliczkami z pudelka nr 3 i nr 4 pozwala rozwijać umiejętność rozpoznawania, nazywania, porównywania i rozróżniania kolorów. Wzbogaca słownictwo dzieci o nazwy kolorów i ich odcieni.

Te tabliczki przeznaczone są dla dzieci 4-5 letnich (należy jednak pamiętać o obserwacji własnego dziecka, bo możliwe że u Was sprawdzą się w troszkę innym momencie :))

Pozwala na porównywanie odcieni i wprowadzenie określeń:

  • ciemny-jasny
  • jasny-jaśniejszy-najjaśniejszy
  • ciemny-ciemniejszy-najciemniejszy
  • ciemniejszy niż…
  • jaśniejszy niż…
  • najciemniejszy-najjaśniejszy

Co jest potrzebne do wykonania takich tabliczek?

  • baza kwadratowa – puzzle dwuelementowe – dostępne TUTAJ
  • karty z kolorami + ślimaki – dostępne TUTAJ
  • taśma dwustronna (ewentualnie jak ktoś potrafi to można próbować coś w stylu decoupage)

Skrzynka nr 3

Wycięłam wydrukowane karty z kolorami i za pomocą taśmy dwustronnej przykleiłam na puzzle tak, aby kartka stykała się z jedną krawędzią deseczki.  W taki sposób można otrzymać tabliczki ze skrzynki nr 3.

Skrzynka nr 4

Po wydrukowaniu kart z kolorami po raz drugi i zredukowaniu ilość odcieni do czterech, można otrzymać skrzynkę nr 4. Krawędź deseczki do której przysunięta jest karta ma szansę zlicować się z drugą deseczką w tym samym kolorze i odcieniu, tworząc puzzle.

zabawy-z-4-latkiem

jak-nauczyc-dziecko-kolorow

kolorowe-tabliczki-montessori

zabawy-sensoryczne-z-dzieckiem

Rozszerzenie aktywności

W zestawie są również ślimaki w odpowiadających kolorach. To świetne urozmaicenie i rozszerzenie aktywności :-). Poniżej wspomniane ślimaki, które również można dopasować do kolorowych tabliczek. Radziłabym jednak zredukowanie odcieni do 4 najbardziej charakterystycznych :-). Ja swoje ślimaki wycięłam i zalaminowałam.

nauka-odcieni-dziecko

zabawy-z-przedszkolakiem

aktywnosci-dla-dzieci-slimaki

zabawy-z-kolorami

W domu mamy już kolorowe tabliczki od dawna. Kupione.

Ten projekt powstał z myślą o osobach, które wolą mniejszym kosztem, a zrobić samemu lub na półproduktach 🙂 Nam przydały się, gdy tworzyłam dla córki aktywności na temat ślimaków. Jestem ciekawa jakie jest Wasze zdanie? Kupione czy robione?

Zapraszam do komentowania lub na FB/IG.