Na temat pomocy sensorycznych Montessori zrobiłam już dwa wpisy. Jeden dotyczył różowej wieży, a drugi brązowych schodów. Przyszedł czas na czerwone beleczki.
Opis:
Jest to materiał rozwojowy Montessori. Czerwone belki to zestaw składający się z 10 elementów. Najkrótsza belka ma 10 cm, a najdłuższa 100cm.
Cele:
Pomoc pozwala rozwijać u dzieci umiejętność dostrzegania różnic w wielkości przedmiotów, porównywania ich. Dziecko będzie mogło rozwijać motorykę, koordynację ruchów oraz koncentrację uwagi.
Pomoc służy do wprowadzania pojęć:
- długi – krótki
- najdłuższy – najkrótszy
- długi – dłuższy – najdłuższy
- krótki – krótszy – najkrótszy
- dłuższy niż… – krótszy niż…
Kontrola błędu:
Beleczki są ułożone niepoprawnie (kontrola wzrokowa). Wyczuwalna jest różnica w „uskokach” (kontrola wzrokowa).
Pokaz:
Podstawowe ćwiczenie:
Nauczyciel/rodzic pokazuje sposób trzymania belki: za końce dwoma rękami. Belkę trzymamy w miarę możliwości, pionowo. Beleczki układamy na dywanie, bez żadnego porządku, swobodnie. Zaczynamy porządkowanie według ich długości, zaczynając od najdłuższego. Wyrównujemy do lewej strony.
Propozycje ćwiczeń:
- ułożenie belek jak schody (do lewej)
- schody (wyśrodkowane)
- zbudowanie „leżącej” wieży
- przeprowadzenie lekcji trójstopniowej
Inne propozycje:
- ułożenie beleczek w odwrotnym położeniu, niż ćwiczenie podstawowe
- ułożenie belek według innej zasady niż ta „do lewej” -> włączamy kreatywność 🙂
- zbudowanie muru
- pokazanie belki dziecku, ono pokazuje podobną długość za pomocą rąk
- mierzenie elementów otoczenia za pomocą belek (stolik, szafka, pokój, ale też części ciała;))
- łączenie materiału z działu ZMYSŁY (czyli z brązowymi schodami, różową wieżą, cylindrami do osadzania)
Gdzie kupić:
Tutaj możecie kupić czerwone belki.