Chciałam Wam dzisiaj pokazać i opowiedzieć co to jest różowa wieża, do czego służy, jaki jest cel jej posiadania oraz jak z nią pracować. Bardzo wiele osób mnie o to pyta, dlatego postanowiłam napisać taki post, tak aby był dostępny dla k
iażdego.
Opis:
Różowa wieża jest jedną z pomocy Montessori. Zestaw składa się z 10 elementów, a dokładniej z 10 różowych sześcianów. Najmniejszy sześcian ma szerokość 1x1cm, największy 10x10cm.
Cele:
Pomoc pozwala rozwijać u dzieci umiejętność dostrzegania różnic w wielkości przedmiotów, porównywania ich. Dziecko będzie mogło rozwijać motorykę, koordynację ruchów oraz koncentrację uwagi. Pomoc ma na celu, nieświadome początkowo, wprowadzenie w system dziesiętny.
Pomoc służy do wprowadzania pojęć:
- duży-mały
- najmniejszy-największy
- duży-większy-największy
- mały-mniejszy-najmniejszy
- mniejszy niż… – większy niż…
Kontrola błędu:
Niemal każda pomoc Montessori posiada kontrolę błędu. W wypadku różowej wieży jest to nie zachowanie właściwego porządku przy budowie wieży.
Pokaz:
Podstawowe ćwiczenie:
Pokaz najczęściej przeprowadzamy na dywanie (w placówkach będzie to dywanik). Klocki leżą rozłożone na dywaniku bez żadnego uporządkowania.
Małe klocki podnosimy jedną ręką, duże dwoma rękami. Rodzic lub też nauczyciel bierze duży klocek (porównuje z innymi sześcianami) stawia przed sobą i dzieckiem. Wyszukuje mniejszy, znowu porównując z innymi i stawia na największym. Należy zwrócić uwagę na środkowe ułożenie klocków, tak aby było równo z każdej strony.
W celu sprawdzenia (kontrola błędu) rodzic przesuwa od dołu rękoma, sprawdzając poprawne ułożenie klocków. Kolej na dziecko.
Inną propozycją ułożenia różowej wieży jest dosunięcie sześcianów do jednego rogu.
W takiej kombinacji poprawność możemy skontrolować za pomocą najmniejszego sześcianu, w taki sposób:
Inne propozycje:
- inne propozycje konstrukcyjne (istnieją lub można zrobić karty pomocnicze, choć lepsze dla dziecka jest „budowanie z głowy”, niemniej jako rozszerzenie mogą być :))
- budowanie wieży z zawiązanymi oczami (zarówno wersja podstawowa jak i inne konstrukcje)
- przeprowadzenie lekcji trójstopniowej i wprowadzenie pojęć wspomnianych wyżej
- łączenie materiału z działu ZMYSŁY (czyli z brązowymi schodami, czerwonymi belkami, cylindrami do osadzania)
- odrysowywanie podstawy sześcianów, kolorowanie i wycinanie
Kilka słów ode mnie:
Oczywiście, że i bez takiej pomocy dziecko uczy się rozróżniać wielkości i będzie używać zwrotów duży, mały. Dzięki tej pomocy będzie to ułatwione, z lepszym rezultatem. Nie będzie wyuczonym schematem. Będzie mogło tego doświadczyć, dotknąć, poczuć – nie rozpraszając się przy tym na zbędnym zdobieniu czy różnych fakturach – jak w wypadku niektórych zabawkowych wież. Poza tym dość nieświadomie początkowo wprowadzane jest w świat matematyki, w system dziesiętny.
Gdzie kupić: