Pomyśl, jak często w ciągu dnia wykorzystuje się umiejętność nalewania i przesypywania. Dla nas dorosłych jest to nieskomplikowane. Dla małego dziecka jest to proces składający się z etapów, który wymaga odpowiedniej koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz koncentracji.
Ćwiczenia praktycznego życia są bardzo ważne, ponieważ przygotowują do pracy z dalszym materiałem – zarówno sensorycznym, jak i językowym, matematycznym czy kosmicznym. Tylko dzięki sprawności (w tym bardzo dużą rolę odgrywa sprawność rąk, na którą wpływają mięśnie prawie całego ciała ;)) będzie później mogło skupić się na poznawaniu i odkryciach, zamiast frustracji i niezgrabnych ruchach.
Przesypywanie
Doskonałym wstępem do nauki przelewania jest przesypywanie ziaren. Na początek idealna jest fasola (ziarna są duże i łatwo je dziecku zebrać, gdy się rozsypią).
Dodatkowe ćwiczenia: z czasem warto proponować mniejsze ziarna jak: soczewica, ryż, piasek.
Prezentacja (dorosły pokazuje dziecku co zrobić z takim zestawem:)):
- Postaw dzbanki na tacy, tak aby były skierowane dziubkami do siebie.
- Dzbanek po prawej stronie napełnij w 3/4 pojemności fasolą.
- Podnieś dzbanek prawą ręką i od spodu podeprzyj lewą.
- Przesyp ziarna do dzbanka po lewej stronie. Odwróć dzbanki.
Przelewanie
Analogicznie wygląda sytuacja z przelewaniem wody. Tutaj dodatkowo w zasięgu ręki powinna być dostępna ściereczka. Po przelaniu wody z dzbanka do dzbanka warto również użyć ściereczki do wytarcia brzegu dzbanka.
Dodatkowe ćwiczenia: spróbujcie również przelewania z zabarwioną wodą, nalewajcie również wodę używając dzbanka i kubka.
Uwaga:
- najlepiej jest, gdy dzbanki są przezroczyste, tak aby widoczna była ilość cieczy
- zbyt pełne dzbanki utrudniają przesypywanie/przelewanie
- na stoliku, gdzie odbywa się ćwiczenia powinno być estetycznie, czysto – tak aby nic nie rozpraszało dziecka ?
Ala miała na pierwszym zdjęciu miała jakieś 14 miesięcy, a na drugim około 15/16 miesięcy. Jest to wiek baaardzo orientacyjny i podaje go w ramach ciekawostki, ponieważ to zależy tylko od zainteresowania dziecka.
Zachęcam również do przeczytania artykułów:
Polaryzacja uwagi – czyli pełne skupienie – TUTAJ
Twoje dziecko nie potrafi się skupić? Przygotuj odpowiednie otoczenie – TUTAJ