Strona główna/EDUKACJA, INSPIRACJE, METODA SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA/Wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Metoda symultaniczno-sekwencyjna. Część 1.

Wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Metoda symultaniczno-sekwencyjna. Część 1.

Metoda symultaniczno-sekwencyjna

Długa była przerwa w dodawaniu wpisów z nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną, ale to oczywiście nie oznacza, że i u nas była taka przerwa. Niedodanych treści mam mnóstwo :-). Powoli nadrabiam.

Temat wprowadzania liter był poruszany kilkakrotnie.

Tutaj znajdziecie poprzednie posty:

Mieliście już okazję zobaczyć nasze zabawy z samogłoskami. Kolejne do wprowadzenia są wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Na początek wprowadziłam siedem wyrażeń: mu, iha, io, be, ko ko, ii, me. Podobnie zresztą jak samogłosek, których również jest siedem.

Na potrzeby wprowadzania wyrażeń dźwiękonaśladowczych wymyśliłam zestawy. Zawierają one karty z realistycznymi zdjęciami oraz podpisy.  Atrakcyjniejsze jest, gdy zestaw wzbogacimy o realistyczne figurki.

wyrazenia dzwiekonasladowcze

Założenia metody mówią nam o 3 głównych etapach wprowadzania wyrażeń, sylab: powtarzanie, rozumienie, czytanie. Tym przede wszystkim trzeba się kierować.

wyrazenia dzwiekonasladowcze

Tutaj, córeczka wzbogaciła jeszcze zabawę o laleczki, które miały swoje role. Przyglądały się, powtarzały itd.

wyrazenia dzwiekonasladowcze

Pomoc obarczyłam również kontrolą błędu, jak ma to miejsce w metodzie Montessori. Pamiętacie pewnie jaki miałam dylemat metodyczny i postanowiłam łączyć metody. Stwarzając w ten sposób swoją własną metodę ;-). Kontrola błędu, pozwala na późniejszą, samodzielną pracę i utrwalanie wzrokowe. Oczywiście ta, nie zastąpi pracy z rodzicem lub nauczycielem, bo w przypadku  metody symultaniczno-sekwencyjnej bardzo ważne jest połączenie funkcji wzroku i słuchu.

onomatopeje

Nauka czytania – DIY

Po jakimś czasie, wprowadziłam córce drugą zabawę utrwalającą cały proces. Z rolek po papierze toaletowym zrobiłam zwierzęta, które musiały się wpasować w naukę wyrażeń dźwiękonaśladowczych.

rolka po papierze DIY

Dodałam również podpisane patyczki laryngologiczne, które umieszczamy w rolkach, zgodnie z wydawanym odgłosem zwierzaka. Pomoc oczywiście posiada kontrolę błędu. Nie widać na zdjęciach :).

diy

Puzzle 

Zaopatrzyłam się w zestaw puzzli. W otworach po krążkach znajdują się wyrażenia. Kontrolę błędu stanowiła tutaj wydrukowana plansza z odpowiednim ułożeniem krążków. To bardzo fajne rozwiązanie, bo nawet podczas pracy z córką, nie muszę Jej poprawiać, sama może sprawdzić poprawność wykonanego zadania :).

onomatopeje

Macie jakieś typy co do metody nauki czytania? Montessori, symultaniczno-sekwencyjna, a może jeszcze inna?

Go to Top