Nasza praca z kwiatami, zaczęła się tak naprawdę w marcu. Dokładnie po dniu kobiet… W końcu bukiety nie mogły się marnować ;-). To była jednak tylko próba, wstęp, sprawdzenie zainteresowania.
Zainteresowanie Zuzi jednak sprawiło, że postanowiłam temat pociągnąć. Budowa kwiatu to jedno z zagadnień w pedagogice Montessori, z działu edukacja kosmiczna. Barwy i zapachy kwiatów otaczają nas wszędzie. Wiosna i lato to idealne pory roku na rozwinięcie tematu kwiatów. Warto dobrze się zastanowić jaki kwiat wybrać do prezentacji, aby miał poszczególne elementy: kielich, płatki, słupek, pręciki. U tulipana ciężko rozróżnić kielich. Idealna jest lilia. A, że właśnie teraz jest sezon na lilię… To dobry czas, zwłaszcza jeżeli macie je w ogródku i przyciągają uwagę dziecka.
Rzeczywistość
Zaczęliśmy od budowy kwiatu na żywo. Doświadczanie, dotyk, a dopiero potem pomoce.
Puzzle – budowa kwiatu
Nazwaliśmy części kwiatu i porównaliśmy je z tymi z puzzli. Dodałam przy tym, że później będziemy pracować już na tych drewnianych częściach, aby nie musieć za każdym razem dzielić kwiatka.
Lekcja trójstopniowa
Przeprowadziłam lekcję trójstopniową. Zuzia ułożyła puzzle-budowa kwiatu. Dopasowywała również elementy układanki w inny sposób. Dzieci czytające mogą również dopasować do ułożonych elementów podpisy (np. te z kart trójdzielnych lub wydrukowane do tego celu).
Karty trójdzielne
Wykonałam dla córki również karty do lekcji trójstopniowej, aby mogła utrwalić nazewnictwo :-).
Kącik – tematyka – kwiaty
Tak wyglądał Zuzi kącik na temat kwiatów i wiosny:
Zachęcam Was do wspierania zainteresowań dzieci. Obserwujcie i wyciągajcie wnioski. Nauka może być przyjemnością, a nie wkuwaniem na pamięć ;).
W kąciku znajdują się książki, takie jak „Wiosna na ulicy Czereśniowej” oraz „Jabłonka Eli”. Nie są bezpośrednio związane z kwiatami, ale jak najbardziej z tematyką wiosny, która wtedy była u nas na czasie :-).
Karty trójdzielne do pobrania znajdziecie tutaj.