Wiele pada pytań o przynależność zabawki, pomocy, materiału do puli tych Montessoriańskich. Maria Montessori podała kilka cech budowy pomocy, nawiązując do przygotowanego otoczenia. Obecnie panuje dziwna moda na zabawki montessori. Ogrom tych zabawek ma w nazwie „montessori” a nie spełnia ani jednego warunku ;).
Cechy materiału rozwojowego:
Izolacja trudności. Zasada odnosząca się w głównej mierze doMmateriału sensorycznego. Przedmioty mają wiele właściwości. Różną wagę,Mfakturę, kolor, formę, rozmiary. Co trzeba zrobić, aby podkreślić tylko tą jedną cechę? Należy przygotować przedmioty, które są „równe”, z wyjątkiem jednej cechy. Lepiej jest podkreślić właściwości, zmysły powinny być izolowane.
- Przykład 1: Jeżeli chcemy pomoc do rozróżniania kolorów, musimy przygotować takie same elementy, z tego samego tworzywa, tej samej wielkości różniące się jednie kolorem.
- Przykład 2: Różowa wieża to zestaw 10 drewnianych sześcianów. Najmniejszy o boku 1cm, a największy o boku 10cm. Klocki są jednego koloru. Klocki służą między innymi do wprowadzenia pojęć: „mały” i „duży”.
- Przykład 3: Brązowe schody to zestaw 10 drewnianych prostopadłościanów. Bok klocka ma długość 20cm. Podstawą klocków są kwadraty o bokach, najmniejszy – 1cm, największy – 10cm. Klocki są jednego koloru. Służą między innymi do wprowadzenia pojęć: „gruby”, „cienki”.
Kontrola błędów (samokontrola). Przedmioty powinny zawierać w sobie kontrolę błędów. Prowadzi to do dokładności, wyostrza się umiejętność dostrzegania różnic. Dziecko powinno
mieć możliwość samokontroli, aby móc krytycznie podchodzić do swoich umiejętności. Lepiej, aby dorośli powstrzymali się od krytykowania.
mieć możliwość samokontroli, aby móc krytycznie podchodzić do swoich umiejętności. Lepiej, aby dorośli powstrzymali się od krytykowania.
- Przykład 1: Cylindry do osadzania, czyli drewniane bloki z
otworami, do których pasują walce o różniących się wymiarach. Każdy cylinder ma odpowiadający mu otwór. Niewłaściwy cylinder nie zmieści się w otwór albo w niego wpadnie. Dziecko z łatwością to zauważy.
- Przykład 2: Zapinanie guzików. Błędne zapięcie lub
pominięcie, któregoś guzika z rzędu można zauważyć, gdy zostanie wolna dziurka lub
będzie jej brakowało.
- Przykład 3: Meble. Również one posiadają kontrolę błędu,
ponieważ jasna powierzchnia półek ukazuje plamy (podczas ćwiczeń praktycznych ;)).
Estetyka. Połysk, barwa jednym słowem atrakcyjność materiału. Zarówno materiał rozwojowy jak i całe otoczenie ma za zadanie dziecko „wabić” i zachęcać.
Aktywność, indywidualne tempo uczenia się, izolacja trudności.
Aby jakaś rzecz była interesująca nie wystarczy, że jest atrakcyjna sama w sobie. Musi być dostosowana do aktywności dziecka i jego zainteresowań. Dziecko wybiera pomoc zgodnie z zasadą uwrażliwienia (fazy wrażliwe). Z tą zasadą nierozerwalnie łączy się zasada stopniowania trudności.
Aby jakaś rzecz była interesująca nie wystarczy, że jest atrakcyjna sama w sobie. Musi być dostosowana do aktywności dziecka i jego zainteresowań. Dziecko wybiera pomoc zgodnie z zasadą uwrażliwienia (fazy wrażliwe). Z tą zasadą nierozerwalnie łączy się zasada stopniowania trudności.
- Przykład: Trzylatek może budować różową wieżą przypadkowo
lub w określonym porządku. Po jakimś czasie może zacząć pracować według innych
wariantów (sam lub według instruktaża). Dziecko może budować różową wieżę na
różne sposoby, w zależności od wieku.
Kontynuacja. Pomoce zbudowane są według logicznej konstrukcji i wiążą się z innymi pomocami danej grupy.
- Przykład: Na zaawansowanych etapach można połączyć ze sobą materiał
sensoryczny: różową wieżę, brązowe schody, czerwone belki, cylindry do osadzania czy kolorowe walce.
Znaliście te zasady?:)
Pozdrawiam, Ania 🙂