/, MONTESSORI/Metoda Montessori – mobile w naszym domu – alternatywa dla karuzelki

Metoda Montessori – mobile w naszym domu – alternatywa dla karuzelki

Mobile Montessori

Jakiś czas temu zostałam mamą po raz drugi :-). Zależało mi, aby skupić się na potrzebach tego małego człowieka. 4 lata temu, gdy urodziła się starsza córka Zuzia, dopiero raczkowałam w temacie maluszków. Moja specjalizacja od zawsze dotyczyła dzieci od 3 roku życia po edukację wczesnoszkolną.

Podejmując jednak decyzję o założeniu rodziny, o pojawieniu się dzieci, chciałam się dokształcić w tym temacie, co jest chyba oczywiste :-). Pamiętam, że pierwszą książką, którą czytałam jeszcze w ciąży z Zuzią, była pozycja Margot Sunderland „Mądrzy rodzice. Szczerze polecam pierwszą część książki, do drugiej mam wątpliwości. Pokazuje jak funkcjonuje mózg malutkiego dziecka i jak ważna jest wrażliwość na potrzeby i wołanie maluszka. Jak będziecie chcieli to Wam kiedyś o tym opowiem.

Przez te kilka lat, zdobyłam więcej wiedzy i doświadczenia. Ukończyłam kurs na nauczyciela Montessori, choć dalej jestem nauczycielem w tradcyjnej szkole podstawowej :). Będąc w ciąży z Alą chciałam jeszcze czegoś więcej, dla Niej, dla naszej rodziny. Chyba apetyt rośnie w miarę jedzenia :).

Peagogiką Montessori zainterosowałam się, gdy Zuzia miała roczek. Tyle chciałam zrobić… a tak mało było jeszcze wtedy dostępnych informacji. Nie miałam jeszcze pojęcia, że pedagogika ta obejmuje już maluszki od urodzenia. I o tym chciałam zrobić ten wpis. O potrzebach niemowlęcia. O dążeniu do rozwoju. O mobilach.

 

Są piękne! Estetyczne i pobudzajace na miarę potrzeb niemowlęcia.

 

Z Gabrysią poznałyśmy się na Instagramie. Gdy moja druga ciąża zbliżała się ku końcowi, doszłyśmy do wniosku, że połączymy siły. Jest specjalistką od tworzenia pomocy dla niemowląt. Zasady powstawania mobili ma w małym palcu ;). Chciałabym Wam przedstawić Gabrysię, Jej rodzinę oraz historię powstania Little DOT. Zależy nam, aby było coraz wiecej świadomych rodziców i świadomych wyborów!

Ania (uczymyibawimy): Skąd pomysł na powstanie Little DOT?

Gabrysia (littledot): Będąc w ciąży sporo czytałam o dobrych produktach dla niemowląt, które nie tylko mają ładnie wyglądać i cieszyć oko rodzica, lecz które przede wszystkim pomagają dziecku prawidłowo się rozwijać. Wtedy w Internecie zetknęłam się z tematem mobili Montessori i od razu wiedziałam, że muszę tego spróbować. Wspólnie z mężem wykonaliśmy dla naszej córeczki prawie wszystkie mobile z serii wizualnych mobili Montessori, które okazały się być wielkim hitem. Znajomi, którzy mieli możliwość na własne oczy zobaczyć jak nasza córeczka reaguje na mobile, prosili nas o wykonanie kilku sztuk dla swoich dzieci, lub na prezent. Mobile każdorazowo odnosiły wielki sukces. Wtedy postanowiliśmy podzielić się tematyką mobili Montessori z innymi rodzicami i tak właśnie powstało Little DOT.

A.: Przejdźmy dalej :). Kiedy zaczyna kształtować się zmysł wzroku?

G.: Zmysł wzroku zaczyna rozwijać się już w życiu płodowym, jednak w momencie narodzin dziecka jest on jednym z najsłabiej rozwiniętych zmysłów. Rodzice często nie zdają sobie sprawy z tego, że potrzeba jeszcze wielu tygodni, aby niemowlę widziało świat tak, jak widzi go osoba dorosła. Dlatego tak istotne jest, by w odpowiednim czasie oferować niemowlęciu odpowiednie doznania wzrokowe, które nie zakłócą prawidłowego rozwoju.

A.: Jak widzi noworodek?

G.: Wyobraź sobie, że na czarno-biały świat patrzysz przez zaparowaną lub zamarzniętą szybę. Obraz jest rozmyty i bardzo nieostry. Nie dostrzegasz głębi i zauważasz jedynie to, co znajduje się w odległości 20-30 cm. Dostrzegasz kontrastowe zestawienie czerni i bieli. Tak właśnie widzi noworodek.

A.: Kiedy dziecko zaczyna widzieć barwy?

G.: Pierwszym kolorem, który wyłania się z czarno-białego świata widzianego oczami dziecka, jest kolor czerwony. Widzenie czerwieni ma miejsce około 5 tygodnia życia. Następnie pojawia się zdolność widzenia barwy pomarańczowej, żółtej, zielonej, niebieskiej i około 8 tygodnia życia – fioletowej. Wtedy niemowlę dostrzega już pełną gamę barw.

A.: Co to są mobile i jaką spełniają rolę?

G.: Mobil, to lekka wisząca konstrukcja, która pozostaje w równowadze i która wolno porusza się pod wpływem ruchu powietrza. Mobile Montessori, są to narzędzia, które pomagają rozwijać zdolności dziecka do wizualnego poznawania świata. Ich zadaniem jest dostarczanie odpowiednich wrażeń wzrokowych i wspieranie prawidłowego rozwoju niemowląt.

A.: Od czego zacząć?

G.: Stymulację wizualną zaczynamy od czarno-białych obrazków, które przedstawiają proste i nieskomplikowane wzory, a więc będzie to mobil Munari, lub mobil – karuzela kontrastowa. Następnie pokazujemy dziecku kolory podstawowe, czyli mobil Ośmiościany, później mobil Gobbi, Tancerze, Tęcza, aż wreszcie przechodzimy do mobili przedstawiających występujące w przyrodzie zwierzęta.

A.: Powiesz po dwa zdania o każdym mobilu? (lub jednym, jak wolisz 🙂

G.: Myślę, że mogłabym powiedzieć znacznie więcej, ale niech to będzie taka mobilowa wiedza w pigułce.

Kontrastowe obrazki rozpoczynają serię wizualnych mobili i pokazywać można je niemowlętom już od pierwszych dni życia. Na początek odpowiednie są proste dwuwymiarowe wzory o wyraźnie zarysowanych konturach, bo tylko na takich na razie niemowlę jest w stanie skupić wzrok.

 

Mobil Munari pokazujemy niemowlętom od 3 tygodnia życia. Mobil ten również prezentuje czarno-białe wzory o wysokim kontraście, dzięki którym pomaga skupiać uwagę i wspomaga koncentrację, a odbijane w bezbarwnej kuli światło wprawia w zachwyt każdego maluszka.

Mobil Munari

mobil-munari

 

Mobil Ośmiościany, wprowadzamy od 5 tygodnia życia, ponieważ jak już wcześniej wspominałam, wtedy dziecko zaczyna widzieć w kolorze. Trzy figury ośmiościanów w barwach podstawowych pomagają dziecku rozróżnić nie tylko kolor i kształt, ale również figury płaskie od przestrzennych.

Mobil Ośmiościany 

mobil-osmiosciany

 

Mobil Gobbi o pięknej i dekoracyjnej konstrukcji pomoże dziecku dostrzec, że kolor może przybierać odcienie jaśniejsze i ciemniejsze, ponadto ćwiczy percepcję głębi i rozwija umiejętność koncentracji. Mobil wprowadzamy od 7 tygodnia życia.

Mobil Gobbi

Komórka Gobbi

 

Mobil Tancerze – dzięki refleksom papieru holograficznego – budzi w dziecku duże zainteresowanie, zachęca do obserwacji i głębszego postrzegania. Podobnie jak mobil Tęcza, mobil Tancerze pokazujemy dziecku od 8 tygodnia życia.

Mobil Tancerze

mobil-tancerze

 

Mobile przedstawiające występujące w przyrodzie zwierzęta (czyli mobile Motyle, Kolibry, Wieloryby i Jaskółki) należy pokazać dziecku od 10 tygodnia życia. Każdy z mobili jest inny i oferuje inne wrażenia optyczne, jednak każdy z nich zachęca do obserwacji, uczy skupiania uwagi, rozwija umiejętność koncentracji i umożliwia śledzenie obiektów o zróżnicowanych kształtach.

Mobil Motyle

mobil-motyle

A.: Jak zamontować taki mobil, aby przyniósł maluszkowi jak najwięcej korzyści?

G.: Przede wszystkim należy zaznaczyć, że mobile pokazujemy dzieciom wypoczętym, najedzonym i czujnym. Mobile nigdy nie powinny służyć do usypiania. Mobil najlepiej zawiesić na haczyku z sufitu w miejscu aktywności dziecka. Należy również pamiętać, że niemowlę widzi nieostro i jedynie to, co znajduje się blisko jego oczu, dlatego mobil powinien znajdować się w odległości 20-30 cm od oczu dziecka – poniżej linii wzroku. Nigdy nie zawieszamy mobili bezpośrednio nad główką dziecka. Stosując się do tych zasad zapewnimy dziecku odpowiednie warunki, by obserwacja mobili przyniosła najlepsze efekty.

Na koniec pokażę Wam coś pięknego ❤ Tutaj możecie zobaczyć jak to wyglądało u nas 😍 Taka wisienka na torcie!

We współpracy z Little  DOT

2018-10-26T22:46:06+00:00Październik, 2018|INSPIRACJE, MONTESSORI|0 komentarzy